Saturday, April 25, 2009

LaiN PulaK PapAku

kalau ibuku
dia hanya menungguku kerana dia nak aku buat kerja
lain pulak papaku
dia menunggu aku kerana dia betul2 rindukan aku n nak bersama aku

kalau ibuku,
dia hanya menunggu aku pulang bila hari malam kerana nak aku buat kerja
lain pulak papaku,
papa akan telefon n dalam perbualan kami hanya ader unsur2 kerisauan dalam nada dia
kerja rumah papa yang banyak buat..papa lagi penat..tapi tak pernah nak aku balik semata2 nak aku buat kerja

kalau ibuku,
dia biarkan aku jaga diri sendiri ketika aku tidak sihat
lain pulak papaku,
papa akan datang cek aku samada aku ok ke tak
papa akan ingatkan aku makan ubat n kadang2 siap sediakan ubat untuk makan walaupun aku demam tak teruk sangat

kalau ibuku,
bila aku tiada duit langsung dia tak bagi duit langsung
lain pulak papaku
bila aku tiada duit papa akan bagi..bila ader duit pun dia akan bagi walaupun aku tak minta.

kalau ibuku,
dia tak dapat merasakan aku bersedih
tetapi tidak papaku,
bila diriku berada dalam kesedihan papa akan sentiasa berada disampingku walaupun aku belum bersedia nak luahkan..tetapi dia sentiasa perasan.

kalau ibuku,
dia tak dapat mengenalpasti perubahan dalam diriku,
lain pulak papaku,
bila aku tension papa orang pertama akan perasan walaupun dia tak cakap atau bertanya apa2
camner aku tahu?
selalunya papa akan minta aku wat sesuatu,tetapi bila aku tension papa biarkan aku bersendirian.
beberapa ari kemudian aku akan cerita semua tension aku kat papa..

kalau ibuku,
dia tak pernah bagi sokongan ataupun menasihati aku dengan cara yang baik bila aku mencerita masalahku..
salah haribulan dia marah aku
lain pulak papaku,
bila aku mencerita masalahku, papa menjadi pendengar setia,
papa mendengar dulu, bila aku dah abis cerita baru papa bagitaw aku punca n cari menyelesai masalahku dengan cara yg menyenangkan perasaanku.

tidakkah begitu ketara skali layanan yang aku dapat dari ibuku,

Allah mengatakan syurga dibawah tapak kaki ibu
itu yang buat aku cukup risau
kerana walaupun aku tidak mencaci ibuku didepannya
namun dalam hati ini ada sahaja perasaan yang tidak enak.
aku manusia biasa, bukan malaikat

aku harap aku kahwin cepat
dah kahwin syurga di bawah tapak kaki suami sepenuhnya
insyaallah aku dijodohkan dengan lelaki seperti papaku.
minta2 sangat bila dah kahwin tak der ikatan yang tak menyenangkan seperti yang aku lalui skrang..
amin....

2 comments:

MISS D said...

wawawawawa
kenapa begitu sedih
patut la dari dulu ang asyik duk cakap pasal papa jer
mama ang tak pernah cerita pun
sabar la lina
mungkin mama ang terlalu banyak keje

AbgMu said...

Puisi yg puitis.. sangat enak dijadikan pengubat jiwa.

I love u.