Sunday, April 26, 2009

Dapat Fulus DengAn cara mudah

ni bukan skim aper2 yer!!!hahaha



seperti aku cerita aritu...aku ader banyak arnab

sekarang aku ader 2 bapak,2 ibu,2 anak,3 baby.(nie baru arnab belum kucing g)

em...korang taw tak arnab ni cepat sangat beranaknya...

mereka akan branak sebulan skali(tu pun klo bagi meka layan nafsu laa..klo tak mcam ne nak bentuk anak kan)

aper g...pas minggu ke5 macam tu baby2 tu dah pandai berdikari..time tu boleh laa jual kat kedai...

sekarang ramai orang suka beli arnab sbb arnab tak buat bising...huhu

tapi.....

kene ingat!!!

rabbit ni cepat mati n berpenyakit!!!
tapi suma tu leh elak..senang je.

ini ikut pengalaman aku membela arnab 2 tahun..

arnab aku hidup agak lama ni...setahun lebih..

jenis2 penyakit n cara ubati mereka..

  1. kudis kaki...ini slalu jadi bile arnab dikurung dalam sangkar..sangkar tu kene laa tak berlubang...klo arnab2 liar mana ader masalah kudis..sbb meka duk atas tanah yg rata..
  2. luka di badan.. slalu disebabkan bergaduh ngan partner mereka..tu normal je...tak yah riso sangat.
  3. kudis kat badan..ni mungkin disebabkan binatang2 lain yang dekat ngan mereka..badan mereka agak sensetif
  4. serangan jantung..em..arnab memang senang takut..so..kita kene buli dia dari kecik...biasa kan pegang dia,..klo aku,aku suka pukul,keja mereka...las2 aku yg penat..dah laa meka laju..tapk paa..leh kuruskan badan.hahahah
  5. aku tak taw dah...tanya laa aku..huhuh

2 comments:

MISS D said...

ish3x..
ang nie.. memang ka pembunuh arnak num satu
hadiahkan kat aku sekor
yang kaler putih
nak
nak
nak

Lina Marissa said...

ang nak?boleh...arnab aku yg baby2 ni mmg warna putih...pakai celak g kat mata mereka...